opracowanie mgr Katarzyna Laudańska- pedagog
Kłamstwem psychologowie nazywają nieprawdę mówioną z przemyślanym zamiarem oszukania. Badania psychologów amerykańskich wykazały, że dzieci najczęściej kłamią w wieku sześciu, a potem ośmiu lat i że chłopcy kłamią częściej niż dziewczynki.
Dlaczego dzieci kłamią ???
-
Bo chcą zaimponować rówieśnikom. Czasem w grupie rówieśniczej wytwarza się atmosfera, w której kłamstwo jest swego rodzaju nobilitacją.
-
Bo chcą uniknąć kar. Jeśli rodzic wymierza karę za niewielkie nawet opóźnienie w powrocie do szkoły ( w jego poczuciu tak uczy się zdyscyplinowania), to dziecko, chcąc jej uniknąć, będzie podawało zmyślone powody swego spóźnienia.
-
Bo boją się odrzucenia. Dzieci, którym okazuje się zbyt mało ciepła i akceptacji, będą kłamały częściej. Jeśli dziecko w jakiejś dziedzinie nie odnosi sukcesu np. popełnia bardzo dużo błędów w dyktandach, a rodzice uważają, że oceny z polskiego są najważniejsze, to będzie ukrywało złe oceny, „gubiło” zeszyt itp.
-
Bo nie są w stanie sprostać oczekiwaniom dorosłych. Stawiając dzieciom zbyt duże wymagania, mogąbronić sięucieczką w kłamstwo.
-
Bo chcą podejmować samodzielne decyzje. Jeśli rodzice nie przyzwalają na samodzielność i podejmowanie decyzji stosownie do wieku dziecka, to prowokują je do kłamstwa.
-
Bo nie mają ukształtowanego systemu wartości. Nie wiedzą co jest złe, a co dobre. Nie dostrzegają niebezpieczeństw, wynikających z kłamstwa. Czasem bawi je to, że kłamią, wprowadzają w błąd.
-
Bo naśladują dorosłych. Jeśli kłamią rodzice, rodzeństwo, a w szkole zdarza się to nauczycielom, to zaczynają kłamać także dzieci.
-
Bo chcą pokazać się od lepszej strony. Jeśli dorośli nie dostrzegają sukcesów dziecka, a bardzo wyczuleni są na porażki, dziecko za wszelką cenę chce być „lepsze”. Próbuje kłamać.
Co robić, by nie kłamały ?
-
Zadbajmy o ciepłą, otwartą i partnerską atmosferę w domu. Wykorzystujmy wszystkie wolne chwile na bliższy kontakt z dzieckiem, na znalezienie wspólnego języka, pasji.
-
Starajmy się nie traktować kar i nagród jako jedynych narzędzi wychowania. Czasem rozmowa w miejsce kary, całkowicie wystarcza.
-
Nie stawiajmy zbyt dużych wymagań, nie krytykujmy za porażki i dostrzegajmy sukcesy. Dzieci akceptowane, doceniane i sprawiedliwe ocenianie mniej kłamią.
-
Nie oceniajmy zbyt surowo złych zachowań dziecka, jeśli samo przyznaje się do nich. Innym razem może nie przyznać się do winy i skłamać.
-
Bądźmy dobrym przykładem dla swoich dzieci. One uczą się zachowań, naśladując dorosłych.